Stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
SZANOWNI MIESZKAŃCY!
Na listopadowej sesji Rady Gminy podjęta została uchwała w sprawie wysokości stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Ustalono dwie stawki opłaty od 1 stycznia 2016r.: 8,50 zł/mieszkańca/m-c, jeżeli odpady są segregowane oraz 25,00 zł/mieszkańca/m-c, jeżeli odpady nie są segregowane. Konieczność zmiany stawek opłaty wynika z rozstrzygnięcia przetargu na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Nowa umowa z wykonawcą obowiązywać będzie od stycznia 2016r. przez okres 3 lat. We wszystkich gminach wspólnego porozumienia obowiązywać będą nowe, wyższe stawki opłaty, przy czym nie planuje się, aby w okresie najbliższych 3 lat stawki te wzrosły.
Konieczność podniesienia stawki opłaty związana jest przede wszystkim ze wzrostem ilości odpadów komunalnych, których koszty odbioru i zagospodarowania gmina zobowiązana jest ponieść. Z uwagi na fakt, że za tonę odpadów zmieszanych gmina płaci wykonawcy ponad 4-krotnie więcej niż za tonę odpadów segregowanych postanowiono o podniesieniu do 25 zł stawki opłaty w przypadku braku segregacji. Z pobranej od mieszkańców opłaty gmina powinna pokrywać koszty odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych, tworzenia i utrzymania punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych, obsługi administracyjnej systemu oraz edukacji ekologicznej. Same koszty odbioru i zagospodarowania odpadów, które gmina poniosła w tym roku wyniosły do tej pory 513 662,28 zł, podczas gdy roczny przypis należności z deklaracji (opłata za gospodarowanie odpadami) za 2015 rok wynosi 456 470,00 zł.
Proszę pamiętać o tym, że im więcej śmieci, tym więcej gmina musi zapłacić za ich odbiór i zagospodarowanie, im więcej nieprawidłowości w segregowaniu, tym wyższe koszty. Szansą na niskie opłaty jest racjonalne postępowanie polegające na zapobieganiu powstawaniu odpadów oraz prawidłowej segregacji. Ten cel można osiągnąć poprzez przemyślane zakupy, korzystanie z toreb wielokrotnego użytku oraz uczciwą segregację śmieci w domu. Zaś wyrzucanie śmieci na dzikich wysypiskach na pewno nie jest metodą zapobiegającą powstawaniu odpadów, wręcz odwrotnie – za likwidację dzikich wysypisk też trzeba zapłacić.
W związku ze zmianą stawki opłaty każdy właściciel nieruchomości otrzyma zawiadomienie o wysokości opłaty od stycznia 2016r., w tej sytuacji właściciele nie muszą składać nowej deklaracji. Deklarację należy natomiast złożyć, jeżeli nastąpi zmiana ilości osób zamieszkujących nieruchomość lub zmiana sposobu gromadzenia odpadów (segregacja lub jej brak).
-
-
-
Urząd Gminy Kochanowice
Adres:ul. Wolności 5
42-713 Kochanowice
woj. śląskieTelefon:34 3533 (100-102)Fax:34 353 31 05Mail:gmina@kochanowice.pl