INFORMACJA nt. posiedzenia Zarządu Śląskiego Związku Gmin i Powiatów w dn. 16 lutego 2018 r.
W dn. 16 lutego 2018 r. w Katowicach odbyło się posiedzenie Zarządu Śląskiego Związku Gmin i Powiatów. W jego trakcie dyskutowano m.in. nt. problemu związanego z obrotem odpadami, prowadzonym niezgodnie z uzyskanymi zezwoleniami lub pozwoleniami oraz możliwością przeprowadzenia skutecznej i rzetelnej kontroli przedsiębiorców funkcjonujących w tej sferze. W praktyce często odebrane odpady są kilkukrotnie przekazywane od jednego podmiotu zbierającego do kolejnego, a w efekcie nieodpowiednio zagospodarowywane. Istotną kwestią jest też możliwość przeprowadzenia przez odpowiednie służby inspekcji ochrony środowiska natychmiastowej niezapowiadanej kontroli w przedsiębiorstwach, które tylko w takich okolicznościach mogą stwierdzić realne uchybienia. Ponadto pracownicy samorządowi powinni posiadać prawną możliwość nałożenia mandatów pieniężnych na podmioty, które złamały przepisy prawa dot. ochrony środowiska i ustawy o odpadach.
Zarząd Związku zwrócił też uwagę na konieczność podjęcia działań legislacyjnych mających na celu uregulowanie zasad stwierdzenia zgonu i jego przyczyny, wystawienia karty zgonu oraz finansowania związanych z tym kosztów. Kwestia ta w ciągu ostatnich lat była kilkukrotnie artykułowana przez środowisko samorządów lokalnych i lekarskie POZ oraz Rzecznika Praw Obywatelskich. Obecnie zgodnie z prawem zgon i jego przyczynę ustala lekarz leczący chorego w ostatniej chorobie lub lekarz POZ. Jednak problemy pojawiają się w przypadku stwierdzenia zgonu osób bezdomnych, nieubezpieczonych i obcokrajowców czy też osób, które zmarły podczas nocnej lub świątecznej opieki zdrowotnej w szpitalu. W takich przypadkach lekarz może tylko określić fakt zgonu bez wskazania przyczyny i wystawienia karty zgonu. Brakujących czynności może dopełnić dopiero lekarz leczący chorego w ostatniej chorobie lub lekarz POZ, który jest wzywany na oględziny. W przekonaniu samorządów lokalnych koszty związane z tymi czynnościami powinny być finansowane w ramach środków NFZ. Wyrażono nadzieję, iż Ministerstwo Zdrowia przyspieszy działania legislacyjne, które uporządkują sposób postępowania w tej sprawie.
Informacje turystyczne
Straż Gminna
Odpady – podmenu
- Deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
- Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi
- Harmonogram odbioru odpadów
- Zasady segregacji
- Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny
- PSZOK
- Odpady w liczbach
- Przedsiębiorcy odbierający odpady komunalne
- Podstawy prawne
- Ciekawostki
- Kontakt – gospodarka odpadami
-
Urząd Gminy Kochanowice
Adres:ul. Wolności 5
42-713 Kochanowice
woj. śląskie
Telefon:34 3533 (100-102)
Email:gmina@kochanowice.pl