Usuwanie drzew i krzewów
Usuwanie drzew i krzewów z nieruchomości.
Kiedy drzewo można ściąć bez żadnych formalności?
Zgodnie z zapisami art. 83f ust. 1 pkt 3) ustawy o ochronie przyrody część drzew można usuwać bez konieczności zawiadamiania Urzędu Gminy i uzyskiwania zezwolenia na ich usunięcie. Dotyczy to drzew (rosnących zarówno na działkach należących do osób fizycznych, jak i należących do firm, instytucji i innych podmiotów), których obwód pnia zmierzony na wysokości 5 cm nie przekracza:
a) 80 cm – w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,
b) 65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
c) 50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew.
W przypadku usunięcia krzewu bądź skupiska krzewów, zgłoszenia nie wymagają te o powierzchni do 25 m2.
Jeśli jednak powierzchnia krzewów, czy też obwód drzewa na wysokości 5 cm przekracza powyższe parametry do jego wycięcia niezbędne będzie spełnienie określonych formalności – dokonanie zgłoszenia lub uzyskanie zezwolenia na usunięcie drzewa/krzewu.
Usuwanie drzew/krzewów z działek należących do osób fizycznych
W przypadku drzew/krzewów rosnących na działce należącej do osoby fizycznej, przekraczających wskazane powyżej obwody, przed wycięciem drzewa/krzewu właściciel nieruchomości musi złożyć zgłoszenie zamiaru jego usunięcia w Urzędzie Gminy Kochanowice. W zgłoszeniu należy podać dane wnioskodawcy, numer geodezyjny nieruchomości, na której rosną przewidziane do usunięcia drzewa/krzewy oraz rysunek lub mapkę określającą usytuowanie drzewa na nieruchomości. Co szczególnie ważne zgłoszenia może dokonać jedynie właściciel nieruchomości, a w przypadku współwłasności pod zgłoszeniem muszą się podpisać wszyscy współwłaściciele nieruchomości.
Po dokonaniu zgłoszenia przedstawiciel urzędu w terminie do 21 dni od daty wpływu zgłoszenia dokona oględzin zgłoszonych do usunięcia drzew/krzewów. Następnie, w ciągu 14 dni od daty oględzin, organ może wnieść sprzeciw w formie decyzji administracyjnej (wniesienie sprzeciwu przez organ oznacza, że drzewo/krzew może być usunięte dopiero po uzyskaniu zezwolenia, wydawanego na wniosek właściciela nieruchomości). Jeśli natomiast w tym terminie sprzeciw nie zostanie zgłoszony, to zgłoszone drzewa/krzewy mogą zostać usunięte. Wnioskodawca ma na to sześć miesięcy od dnia przeprowadzenia oględzin. Po upływie tego czasu aby usunąć zgłoszone wcześniej drzewo/krzew trzeba będzie dokonać zgłoszenia po raz kolejny.
W przypadku drzew/krzewów wycinanych z działek należących do osób fizycznych, które usuwane są w związku z celem wynikającym z prowadzenia działalności gospodarczej, przepisy o zgłoszeniu nie mają zastosowania, lecz zamiast tego niezbędne jest uzyskanie stosownego zezwolenia.
Usuwanie drzew/krzewów z działek należących do firm, instytucji i innych podmiotów, a także z działek należących do osób fizycznych w związku z celem wynikającym z prowadzenia działalności gospodarczej lub działalności rolniczej.
Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku drzew/krzewów rosnących na działkach należących do firm, instytucji i innych podmiotów, a także drzew/krzewów rosnących na działkach należących do osób fizycznych, które są usuwane w związku z celem wynikającym z prowadzenia działalności gospodarczej. Jeśli w takich sytuacjach obwody drzew/krzewów przewidzianych do wycięcia nie mieszczą się w parametrach określonych w art. 83f ust. 1 pkt 1) i 3) ustawy o ochronie przyrody to każdorazowo należy wystąpić do urzędu o wydanie zezwolenia na ich usunięcie, mając przy tym świadomość, że zezwolenie może nakładać na wnioskodawcę opłatę za usunięcie drzew/krzewów lub nakaz wykonania zastępczych nasadzeń.
Pamiętać o tym powinni także rolnicy, którzy planują usunąć drzewa/krzewy w związku z celem wynikającym z prowadzonej działalności rolniczej (np. w celu oczyszczenia terenu pod budowę obory). W rozumieniu ustawy o ochronie przyrody są oni traktowani na równi z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą, stąd też w takich sytuacjach usunięcie drzewa będzie wymagało uzyskania zezwolenia.
Złomy i wykroty.
Zgodnie z ustawą o ochronie przyrody złomy i wywroty usuwać mogą:
- Jednostki ochrony przeciwpożarowej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, właściciele urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego, zarządcy dróg, zarządcy infrastruktury kolejowej, gminne lub powiatowe jednostki oczyszczania lub inne podmioty działające w tym zakresie na zlecenie gminy lub powiatu.
- Inne podmioty lub osoby fizyczne mogą usunąć wywrócone lub złamane drzewa tylko po przeprowadzeniu przez organ właściwy do wydania zezwolenia (tj. pracownika Urzędu Gminy Kochanowice) oględzin, potwierdzających, że drzewa lub krzewy stanowią złom lub wywrot.
Co grozi za niedopełnienie formalności?
Z mocy ustawy o ochronie przyrody usunięcie drzewa/krzewu bez dokonania zgłoszenia takiego zamiaru lub bez uzyskania zezwolenia na usunięcie w sytuacji, w której było to wymagane, zagrożone jest wymierzeniem administracyjnej kary pieniężnej. Jej ewentualna wysokość wynika z obwodu usuniętego drzewa (powierzchni krzewów) pomnożonego przez stawkę opłaty i przez obowiązujący w danym przypadku współczynnik. Stawki te reguluje Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 3 lipca w sprawie wysokości stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów.
Warto pamiętać, że zgodnie z przepisami kara będzie wymierzana także w sytuacji usunięcia drzewa, które zostało zgłoszone, lecz nie minął jeszcze 14-dniowy termin na wyrażenie sprzeciwu przez urząd, liczony od dnia przeprowadzenia oględzin.
Właściwa pielęgnacja drzew.
Zgodnie z ustawą o ochronie przyrody prace w obrębie korony drzewa nie mogą prowadzić do usunięcia gałęzi w wymiarze przekraczającym 30% korony, która rozwinęła się w całym okresie rozwoju drzewa, chyba że mają na celu:
- usunięcie gałęzi obumarłych lub nadłamanych;
- utrzymywanie uformowanego kształtu korony drzewa;
- wykonanie specjalistycznego zabiegu w celu przywróceniu statyki drzewa (na podstawie dokumentacji, w tym dokumentacji fotograficznej, wskazującej na konieczność przeprowadzenia takiego zabiegu)
Usunięcie gałęzi w wymiarze przekraczającym 30% korony stanowi uszkodzenie drzewa.
Usunięcie gałęzi w wymiarze przekraczającym 50% korony stanowi zniszczenie drzewa.
Uszkodzenie lub zniszczenie drzewa podlega karze administracyjnej.
Uwaga! Zwolnienie z obowiązku uzyskania zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów nie zwalnia z obowiązku uzyskania zezwolenia na czynności zakazane w stosunku do gatunków chronionych w przypadku stwierdzenia, że usunięcie zadrzewienia spowoduje naruszenie tych zakazów (np. umyślne płoszenie, lub niepokojenie w okresie lęgowym, niszczenia, usuwania lub uszkadzania gniazd ptasich).
Natomiast nie ma potrzeby występowania o zezwolenie na usunięcie gniazd ptasich, jeżeli drzewa lub krzewy będą usuwane poza sezonem lęgowym (tj. od 16 października do końca lutego) z obiektów budowlanych lub terenów zieleni pod warunkiem, że będzie to wynikać ze względów bezpieczeństwa lub sanitarnych – zgodnie z § 9 pkt 2 ww. rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 6 października 2014 r. w sprawie ochrony gatunkowej zwierząt.
Informujemy jednocześnie, że zgodnie z art. 56 ust. 2 oraz ust. 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody zezwolenie na czynności podlegające zakazom wydaje Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska lub Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska na obszarze swojego działania, w przypadku braku rozwiązań alternatywnych, jeżeli nie spowoduje to zagrożenia dla dziko występujących populacji chronionych gatunków zwierząt. Naruszenie zakazów w stosunku do gatunków chronionych stanowi wykroczenie (art. 131 pkt 14 ustawy o ochronie przyrody).
Prawidłowo wypełniony formularz zgłoszenia lub wniosek o wydanie zezwolenia wraz z załącznikami należy złożyć w Urzędzie Gminy Kochanowice, biuro podawcze.
Druki do pobrania:
– Wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew
– Zgłoszenie zamiaru usunięcia drzew.docx z RODO
– Zgłoszenie usunięcia drzew stanowiących złomy i wywroty
Wszelkie pytania lub wątpliwości, proszę kierować do:
– Justyny Ruś-Kazior, tel. 34 353 31 00 wew. 152
Informacje turystyczne
Straż Gminna
Odpady – podmenu
- Deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
- Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi
- Harmonogram odbioru odpadów
- Zasady segregacji
- Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny
- PSZOK
- Odpady w liczbach
- Przedsiębiorcy odbierający odpady komunalne
- Podstawy prawne
- Ciekawostki
- Kontakt – gospodarka odpadami
-
Urząd Gminy Kochanowice
Adres:ul. Wolności 5
42-713 Kochanowice
woj. śląskie
Telefon:34 3533 (100-102)
Email:gmina@kochanowice.pl